reklama

Knižná reťazovka - 55 otázok a odpovedí o knihách a čítaní

Čas na čítanie si nájdem vždy. Ale čas na písanie až teraz, s niekoľkoročnou prestávkou. Inšpirovali ma k tomu blogy Ivky a Juraja . Je to vlastne dotazník o tom, čo a kedy a kde čítate.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

1. Obľúbená kniha z detstva?
Anna zo Zeleného domu a Harry Potter. K nim sa viem vrátiť kedykoľvek a kdekoľvek. A zázračné rozprávky a povesti o princeznách a samozrejme aj o drakoch. Som naozaj rada, že sa k nim môžem vracať znovu vďaka dcérkam. 2. Čo práve čítaš?
Zvyčajne mám toho rozčítaného viac - momentálne som začala čítať knihu z knihobežníka Číňan (Henning Mankell), Chopin a George Sand (Mieczyslaw Tomaszwski), nedávno kúpenú lahôdku Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko (Jonathan Safran Foer), pokračovanie o upíroch a čarodejniciach Tieň noci (Deborah Harknessová), mamičkovskú "vzdelávaciu" od kamarátky A dosť! - francúzske deti nevystrájajú pri jedle (Pamela Druckerman) a tiež Svědectví (S. King). V knihách Labutí kaštieľ (Cronin), Osedlaj zlatého tigra, Kto je to dievča (Potterová) a Kraken (China Mieville) mi chýba už len pár strán do konca. 3. Máš práve nejakú rezerváciu v knižnici?
Samozrejme. Terapia láskou a ešte nejaké knihy od Jo Nesba a Dominika Dána. Ale je to tým, že v knižnici aj pracujem (síce som teraz na rodičovskej dovolenke), takže na preukaz si môžem požičať viac titulov ako bežný čitateľ. Je to super! :)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

4. Knižný zlozvyk?
Čítam pri jedle. A nechávam rozčítané knihy po celom byte. A zabúdam záložky všade inde, len nie v knihách (no, dobre, deti mi ich občas vytiahnu a ožužlané nechajú mimo knihy, tak to je malé ospravedlnenie).

5. Čo máš práve požičané z knižnice?
Obyčajná tvár (R. J. Palaciová), Žiara - život Riley Bloomovej a Vezmi ma na mesiac (Alyson Noël), Láskavec (Leila Meachamová), Marcelo objavuje skutočný svet (Francisco X. Stork) Medený jazdec (Paullina Simons), Potom (Rosamund Luptonová)

6. Máš čítačku e-kníh?
Túžim po nej. Zatiaľ čítam e-knihy z notebooku, PDA-čka, mobilu a z tabletu.

7. Preferuješ čítať len jednu, alebo viacero kníh naraz?
Viac. Občas potrebujem preladiť z iného príbehu na ďalší. Málokedy mám však rozčítaných viac ako 10 kníh naraz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

8. Zmenili sa tvoje čitateľské návyky odkedy si začal blogovať?
Doma dcérkam čítam rozprávky (donekonečna), ale viac si všímam YA literatúru a čítam blogy a recenzie.

9. Najhoršia kniha, ktorú si tento rok prečítal?
Kráľovná z Tanmiru (V. Štefanič). Ale na päty jej šliape Cesta slávy (Robert. A Heinlein), obe ma na smrť nudili.

10. Obľúbená kniha, ktorú si tento rok prečítal?
Kam zmizla Aljaška (John Green), Strach múdreho muža (P. Rothfuss)

11. Ako často čítaš knihy mimo svojho obľúbeného žánru?
Dosť často. Nechám si poradiť a siaham po odporučených knihách. A z knihobežníka čítam všetko, čo sa ku mne dostane. 12. Čítaš niekedy tú istú knihu viac krát?
Iste, mám niekoľko obľúbených kníh, ktoré "točím" dookola. Navyše si dcérky vyžadujú svoje známe príbehy zas a znovu. Do nemoty... A samozrejme si znovu prečítam knihy, ktorých pokračovania vychádzajú s dlhším časovým odstupom (napr. od Patricka Rothfussa, Petry Neomillnerovej, či od Laurell K. Hamiltonovej). 13. Dokážeš čítať v autobuse?
Na krátke a rovné vzdialenosti, áno. Prosím však o dostatok svetla a čerstvého vzduchu. 14. Obľúbené miesto na čítanie? Tam, kde môžem sedieť, či ležať. (Pri kočíkovaní sa to tiež dá, ale len na rovnej ceste - viď otázka č. 13). 15. Zásady pri požičiavaní kníh?
Nech sa kniha vráti v aspoň trochu pôvodnom stave. Neroztrhaná, so všetkými stranami. Prípadne mi, prosím, pripomeňte, že máte moju knihu. Občas totiž stratím zoznam, kde si značím, čo a kam som požičala. 16. Robíš knihám somárske uši?
NIE! Neznášam pokrčené stránky. 17. Píšeš si na okraje strán poznámky?
Raz som si kúpila knihu Samko Tále Kniha o cintoríne, kde som musela vygumovať všetky popísané stránky, lebo mi prekážalo. Prezrádzali aj to, čo som nechcela vedieť (čo si o nej myslí niekto iný). Grrrr. Nikdy viac. 18. A do učebníc?
Nie. Rozptyľuje ma to. A zvýrazňovačom len do prefotených strán. 19. V ktorom jazyku čítaš najradšej? V koľkých dokopy to zvládneš?
V materinskom, teda v slovenčine. A bez problémov aj v češtine. V angličtine len so slovníkom. 20. Čo musí kniha mať, aby si si ju zamiloval?
Príbeh, ktorý ma pohltí. Postavy, s ktorými sa stotožním. A občas sa nechám očariť aj prvým dojmom (a obálkou). 21. Čo musí kniha mať, aby si ju odporučil ďalej?
Silné emócie, ktoré vo mne zostali ešte dlho po prečítaní. 22. Obľúbený žáner?
SF a fantasy. Ale nebránim sa ani historickej alebo súčasnej próze. 23. Žáner, ktorý čítaš najmenej (ale chcel by si viac)?
Poézia. 24. Najväčšmi inšpiratívna kniha, ktorú si tento rok čítal?
Ešte na takú čakám, koniec roka tu ešte nie je. Zatiaľ sa k nej blíži kniha Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko. 25. Obľúbená svačinka ku čítaniu?
Ovocie. Voda. Lebo čaj zvyčajne zabudnem vytiahnuť načas, tak je prelúhovaný. A káva mi vždy vychladne. A/alebo niečo sladké (kokosová fidorka, mňam!). 26. Ako často vyberáš knihu podľa obálky?
Občas. Rada však chodím do kníhkupectiev práve kvôli očumovaniu obálok. Naživo je to predsalen lepšie. 27. Ako často súhlasíš s negatívnou knižnou kritikou?
Zvyčajne ma to inšpiruje k tomu, aby som si danú knihu prečítala aj ja. Názor si spravím potom. 28. Čo písanie negatívnych recenzií?
Ak si to kniha zaslúži, prečo nie. Nie každému sa môže páčiť prečítané. A niekedy aj negatívna reklama je reklama :). 29. Ak by si mohol čítať v ďalšom cudzom jazyku, ktorý by si si vybral?
Angličtinu, ale tú by som chcela vedieť absolútne do dokonalosti. Francúzsky jazyk aspoň pre porozumenie textu. A určite latinčina, maďarčina. O japončine ani nehovorím - čítať Murakamiho v origináli musí byť skvelé. 30. Najväčšia knižná výzva?
Z Martinusu? Tá sa dala zvládnuť. :) Inak sú to akékoľvek série. 31. Najväčšia knižná výzva, do ktorej sa stále bojíš ísť?
Ruská klasika - v poslednej dobe som na ňu nemala chuť. 32. Obľúbený básnik?
Rúfus, Válek, Apollinaire, Éluard, Prévert... je ich viac, len na nich som si spomenula ako na prvých. 33. Koľko kníh si zvyčajne požičiavaš z knižnice?
Maximum, čo sa dá. Aj 10 kusov, ak sú voľné. 34. Vrátil si už knihu do knižnice bez toho, aby si ju prečítal?
Nie, samozrejme že nie. Načo by som si ju inak požičiavala? 35. Obľúbená knižná postava?
Samuel Elánius (Stráže, stráže! Úžasná Zeměplocha od Terryho Pratchetta) a Emily z Nového mesiaca (L. M. Montgomeryová). 36. Obľúbený knižný záporák?
Severus Snape (toho asi ani predstavovať netreba) a Jean-Baptiste Grenouille (Parfum od P. Süskinda) 37. Knihy, ktoré si zvyčajne beriem na prázdniny?
To, čo mám rozčítané. A počet kusov závisí od hmotnosti a rozmerov. Čítačka by bola lepším riešením. 38. Najdlhšia doba, ktorú si nečítal?
Niekoľko dní až týždňov po pôrodoch. Vyčerpanie spravilo svoje. A deti majú vždy prednosť. 39. Kniha, ktorú si nedokázal/nemohol dočítať?
Dom v stráni. Ale raz ju pokorím.40. Čo ťa najskôr dokáže pri čítaní vyrušiť?
Detský plač. Slabé svetlo. 41. Obľúbená filmová adaptácia?
všetky Disneyovky, Marvelovky, Pratchettovky, Tolkienovky, Potterovky. Ale páčil sa mi aj Parfum, Voda pre slony, či P.S. Milujem ťa! 42. Adaptácia, ktorá ťa totálne sklamala?
Sfilmovanie Dňa trifidov a Zaklínača. 43. Ako často čítaš spoilery?
Pokiaľ sa neviem dočkať prekladu, tak veľmi často. 44. Najviac peňazí, ktoré si na jeden krát minul v kníhkupectve?
Neprezradím. Ale viac ako 50 eur. 45. Ako často knihu pred čítaním prelistuješ?
Len keď som upozornená, že kniha má ilustrácie, či fotografie, alebo je jednoducho výnimočná (ako napr. Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, Misia Eva, prísne tajné). A detské knihy VŽDY! 46. Dôvod, pre ktorý by si v polovici knihu vzdal?
Muselo by to byť prliš nudné a otravné, alebo by museli chýbať stránky. Ale aj tak vtedy bojujem, či skôr použijem rýchle čítanie. Alebo čítanie preruším a vrátim sa ku knihe neskôr. 47. Máš rád knihy usporiadané?
Samozrejme, mať systém je fajn. Ale keď nemám na to priestory, tak sú kade-tade, kde je miesto. 48. Zvykneš knihy skladovať, alebo ich po prečítaní posúvaš ďalej?
Priznávam bez mučenia, som škrečok. Ale keď už nie je miesto, tak ich požičiavam ďalej. A zopár som aj darovala, či posunula do Knihobežníka. 49. Sú knihy, ktorým sa vyhýbaš?
Lovestorky a podobná tematická literatúra. Nemám na to náladu. Ešte horšie od nich sú kabelkové vydania o nevere a rozchodoch. 50. Kniha, ktorá ťa rozosmiala?
Ja, malkáč a Ja, veľkáč. Pratchettovky. Malá princezná. Kam zmizla Aljaška. 51. Kniha, ktorá ťa rozhnevala?
Ani nie tak kniha, ako fakt, že už nebudú vychádzať ďalšie pokračovania niektorých sérií. Lebo sa to vydavateľstvu neoplatilo. Takže som si kúpila prvé diely v slovenčine (inak, krásne obálky) a ostatné diely budem mať v češtine. Ide o sériu Pravá krv (Charlaine Harrisová), Naprieč vesmírom (Beth Revisová) a Nenásytná (Meg Cabotová). Ach jo. Škoda. 52. Kniha, ktorá ťa rozplakala?
Medzi odtieňmi sivej (Ruta Sepetysová) - išla som si vyplakať oči. 53. Kniha, od ktorej si nemal žiadne očakávanie, ale nakoniec sa ti páčila?
Priechod (J. Cronin). Urobíme všetko, čo sa dá (Eva Borušovičová) - nečakala som nič a preto to bolo príjemné prekvapenie. To isté aj Ostrov nekonečných lások (Daína Chavianová) - vďaka nej milujem Kubu. 54. Kniha, od ktorej si očakával veľa, ale nakoniec sa ti vôbec nepáčila?
Chatrč. Jedz, modli sa a miluj. Nesmrteľní. Ľavá ruka boha. A Coelho, od toho už naozaj nechcem nič čítať. 55. Obľúbené čítanie na odreagovanie?
Fulghum. Andrzej Sapkowski a jeho Zaklínač. Jane Austenová, keď chcem romantiku (a inšpiráciu na Simsov :) ) a Terry Pratchett.

Michaela Töröková

Michaela Töröková

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

A čím som staršia, tým mám viac rokov. Zoznam autorových rubrík:  srdcovkypozri-nepozricestovaniefragmenty

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu